Hvorfor bruke blogg i undervisningen

Blogg er en forkortelse av det det engelske ordet weblog. Det er et nettsted i web 2.0-form hvor en eller flere forfattere kan skrive og publisere innhold. Som regel presenteres det siste innlegget øverst på bloggens forside, mens de andre innleggene følger etter i omvendt kronologisk rekkefølge. Dette fører til at leseren kan følge skriverens faglige utvikling.

Ved å skrive og lese blogger kan forfatteren forholde seg til andre forfattere som skriver om samme tema ved at de legger pekere til blogger som de mener er viktige for å få frem sine synspunkter. Blogging i skolen brukes i stor grad til å vise hva eleven har forstått av et tema eller om de har kommet over nettsider som kan hjelpe til i egen læring. Videre kan bloggen benyttes til selvrefleksjon, kommunikasjon med andre eller informasjon.

Ved å bruke blogg i skolen lærer eleven å presentere innlært stoff, reflektere over egen læring, dokumentere utvikling i faget, kommunisere med andre som arbeider med samme tema, tverrfaglighet i eget arbeid, å bruke flere sider av seg selv, digital og teknisk kompetanse og til slutt netikette.

Blooms taksonomi – learning in action
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Blooms_rose.svg

 

Hvorfor bruke blogg i undervisningen
Blogg er et godt verktøy for å produsere sammensatte tekster med lenker, bilder og videoer. På denne måten utvikler de informasjonskompetanse, digital kompetanse og en etisk bevissthet rundt publiseringer av bilder/filmer på Internett. Å skrive blogg gir god skrivetrening. Skriftlig fremstilling er en av fem grunnleggende ferdigheter elevene skal lære. Med å arbeide med blogg over lang tid får elevene mulighet til å utvikle seg som skribenter. De kan ta i bruk det nye vokabularet til å forme egne meningsbærende ytringer. Ved hjelp av kommentarfunksjonen i bloggen får eleven tilbakemeldinger fra andre.

Åpne blogger gjør at elevene får skrive for et ekte publikum og ikke bare for læreren. Det gir skrivingen autentisitet og arbeidslivsrelevans. Åpne blogger gjør også at man kan samarbeid på tvers av skoler, for eksempel med en blogg-vennskapsklasse på en annen skole. Se lærende nettverk

Ved å bruke blogg/weblog som undervisningsmetode får elevene utfordret seg selv på sitt nivå i sitt tempo. Videre får elevene en mulighet til å evaluere seg selv før de legger ut det de vil presentere. Deretter får elevene mulighet til å evaluere det de andre elevene legger ut på sine blogger og til slutt kan de redigere på sitt innlegg slik at det blir enda bedre. På den måten blir aldri et elevarbeid et endelig produkt med endelig vurdering, men vil alltid kunne endres etterhvert som eleven utvikler seg faglig. Dessuten vil et elevarbeid bli lest og dermed skrevet for flere enn lærer og elev, verden er mottaker og ikke bare læreren.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s