Ta klasserommet tilbake -flipp det!

Vi har for lite tid til faglig arbeid med elevene, er et utsagn som ofte høres fra lærere. Hvorfor er det slik, og hva kan vi gjøre for å skape mer tid til læring i klasserommet? Jeg mener det er arbeidsmetodene i og utenfor klasserommet det må gjøres noe med for å skape rom for mer diskusjoner og samhandling i klasserommet.

Da jeg gikk på skolen fikk vi gjerne i lekse å finne ut noe om et tema, lese en tekst, skrive notater og reflektere over innholdet. Når vi kom tilbake til skolen ble hoveddelen av undervisningstimen brukt til diskusjon, samarbeid, oppgaveløsning eller til repetisjon og gjennomgang av vanskelig stoff. I dag mener jeg at situasjonen i mange klasserom er snudd opp ned. Læreren har av en eller annen grunn gitt opp å gi elevene i lekse å lese og forstå nytt stoff. Derfor brukes store deler av undervisningstimen til å forelese og gjennomgå nytt stoff, og læreren kaller dette tradisjonell undervisning. For meg er det en falitterklæring. Jeg mener vi må stille krav til at elevene skal kunne tillære seg eller i det minste forberede seg til nytt lærestoff . Den «tradisjonelle» undervisningen må komme tilbake, men i ny form. Den nye formen er «flipped classroom», ved å lage eller bruke andres digitale undervisningsressurser som lekser, kan læreren ta tilbake tiden i klasserommet og bruke den til å diskutere problemer, gjennomgå vanskelig stoff for de som ikke har forstått, utnytte elevenes kompetanse og bruke dem som veiledere for hverandre og ikke minst reflektere over egen læring. For hvorfor må det være slik at læreren skal bruke sin korte tid med elevene til å forklare noe som 1/3 av elevene allerede har forstått, 1/3 ikke er klar for å forstå, og kanskje 1/3 har behov for å få forklart. Da kaster jo læreren bort tiden til 2/3 av elevene. Dette er ikke god bruk av elevenes tid.

Mitt poeng med dette er at skal læreren få tid til å hjelpe elevene der de er, må det skje i undervisningstiden og da må fellesaktiviteter hvor læreren snakker og eleven lytter settes til et minimum.

Derfor alle lærere, nå er det på tide å ta klasserommet tilbake – flipp det!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s